Programma
PraktischInschrijven
Partners

PROGRAMMA: SESSIE 1.3

 

 

1.3 Nieuwe media, traditionele autoriteit: een wereld van verschil?
Joke Bauwens (Vrije Universiteit Brussel)

Stellen blogs de traditionele relatie tussen schrijver en lezer voor nieuwe uitdagingen? Waar lijken ze op klassiekere genres van literaire (zelf-) representatie, en waar verschillen ze? Om dat te weten te komen, analyseert communicatiewetenschapper Joke Beyl (VUB) in haar doctoraat posts, comments en foto’s op de persoonlijke weblog van 4 Nederlandstalige literair auteurs. In deze lezing bespreekt haar promotor Prof. Dr. Joke Bauwens een aantal van de voorlopige bevindingen.

Joke Bauwens is professor mediasociologie aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. Zij is daarnaast lid van het onderzoekscentrum IBBT-SMIT. Zij doet onderzoek naar jongeren en mediacultuur, media en moraliteit en televisie. Sinds een aantal jaren maakt zij deel uit van het Europese onderzoeksnetwerk EU Kids Online.

Uitreiking Scriptieprijs Stichting Lezen
Renée Moernaut won met Van volksverheffing tot ‘pretliteratuur?’ de Scriptieprijs Stichting Lezen 2012. Ze diende deze scriptie in bij de masteropleiding Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel.

In haar onderzoek stelt Moernaut één vraag centraal: verandert de informatie over literaire romans in de media doorheen de tijd? Daarvoor analyseerde de onderzoekster de ontwikkelingen in de boekenbijlage van De Standaard tussen 1956 en 2011. Die bijlage blijkt steeds toegankelijker en aantrekkelijker te worden, met kortere berichten, meer foto’s en meer plaats voor bekende auteurs. Toch blijft ze ook een aantal oude tradities trouw: jeugdliteratuur en meer populaire genres zoals chicklit en fantasy blijven onveranderd onderbelicht. Renée Moernaut stelt de resultaten van dit onderzoek in deze sessie kort voor.

De Scriptieprijs is een initiatief van Stichting Lezen Vlaanderen en Stichting Lezen Nederland. Met de bekroning willen de leesbevorderingsorganisaties de belangstelling voor leesonderzoek verder stimuleren. De prijs, een cheque van 2.500 euro, gaat naar de auteur van de beste afstudeerscriptie over ‘lezen’.